ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΑΡΧΗΣ
Του ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ (Π.Ι.Σ.), που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Πλουτάρχου 3 και Υψηλάντου) και εκπροσωπείται νόμιμα.
ΠΡΟΣ
1. Τον κ. ΛΟΒΕΡΔΟ Ανδρέα, Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κατοικοεδρεύοντα στην Αθήνα (οδός Αριστοτέλους, αριθ.17).
2. Τον κ. ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗ Γεώργιο, Αναπληρωτή Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κατοικοεδρεύοντα στην Αθήνα (οδός Σταδίου, αριθ.29).
3. Την κ. ΔΡΕΤΤΑ Αθηνά, Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κατοικοεδρεύουσα στην Αθήνα (οδός Σταδίου, αριθ.29).
4. Τον κ. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ Ροβέρτο, Διοικητή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, κατοικοεδρεύοντα στην Αθήνα (οδός Αγίου Κωνσταντίνου, αριθ.8).
1. Η διαπιστωμένη πλέον πλήρης διάσταση με το σύνολο της ιατρικής κοινότητας σε ό,τι αφορά το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με τίτλο: «Διαρθρωτικές αλλαγές στο Σύστημα Υγείας και άλλες διατάξεις», σας έχει οδηγήσει σε διαδοχικές απερίσκεπτες
ενέργειες και ανακοινώσεις για δήθεν διεξόδους από τη κρίση, στην οποία έχει οδηγηθεί η Δημόσια Υγεία από την αντιφατική πολιτική του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Το εκδοθέν από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης τη Παρασκευή, 4 Φεβρουαρίου 2011, Δελτίο Τύπου, με θέμα: «Μέτρα για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων του Ι.Κ.Α.», ότι δηλαδή από τη Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2011, όλοι οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ μπορούν να επιλέγουν ελεύθερα οποιοδήποτε Ιατρό, από το σύνολο των 20.000 περίπου Ιατρών, που παρέχουν υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας στον Οργανισμό Περίθαλψης Ασφαλισμένων του Δημοσίου (Ο.Π.Α.Δ.) και στον Οργανισμό Ανεξάρτητων Ελεύθερων Επαγγελματιών (Ο. Α. Ε. Ε.), αποτελεί επί της ουσίας ανεδαφική και ανεφάρμοστη εξαγγελία, στερούμενης νομικού ερείσματος, η οποία εισάγει ανεπίτρεπτες νομιμοφανείς διαδικασίες και επιχειρεί να διασπάσει το αραγές μέτωπο των ιατρικών κινητοποιήσεων, εφαρμόζοντας απεργοσπαστική τακτική άλλων εποχών, να αποπροσανατολίσει τη κοινή γνώμη από τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος και να υπονομεύσει ευθέως το δικαίωμα των πολιτών στη περίθαλψη.
Σκόπιμα αγνοείτε τη κείμενη νομοθεσία και την υφιστάμενη δομή των υπηρεσιών υγείας τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα, δομή, η οποία είναι αδύνατον να αναδιαρθρωθεί χωρίς ειλικρινή, ενδελεχή, τεκμηριωμένο, συνεπή, εποικοδομητικό και ουσιαστικό διάλογο, ο οποίος σκόπιμα απουσιάζει, προκειμένου να "διευκολύνονται" οι ανέξοδες ανακοινώσεις και οι ανεύθυνες προσεγγίσεις που υπακούουν σε λογιστικές σκοπιμότητες για τη περαιτέρω δραματική υποβάθμιση της δημόσιας υγείας, που, αναμφίβολα, οδηγούν σε επικίνδυνες "νομιμοφανείς" ατραπούς.
Και ασφαλώς θα πρέπει να σας δηλώσουμε, για την αποφυγή παρεξηγήσεων, ότι πέραν από τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση μεταξύ του ιατρικού κόσμου και των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας, η Συλλογική Ιατρική Ευθύνη απέναντι στους πολίτες, ανεξάρτητα ασφαλιστικής τους κάλυψης, παραμένει ακέραια.
Ειδικότερα:
α. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες Ιατροί, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι με τον Ο.Π.Α.Δ., με βάση το νομοθετημένο Κανονισμό Παροχών Περίθαλψης του Οργανισμού, δέχονται τους ασφαλισμένους στο ιδιωτικό τους Ιατρείο ή τους επισκέπτονται κατ' οίκον, με βάση τις εντολές του ατομικού βιβλιαρίου υγείας, τις οποίες, κατά τακτά χρονικά διαστήματα, υποβάλλουν προς εκκαθάριση στον Οργανισμό. Αμοίβονται δε, με βάση το ισχύον Π.Δ.57/2005, με το ποσό των 20 Ευρώ για κάθε πρώτη επίσκεψη το μήνα, 10 Ευρώ για κάθε δεύτερη επίσκεψη, 25 Ευρώ για κάθε πρώτη επίσκεψη στην οικία του ασφαλισμένου και 15 Ευρώ για κάθε δεύτερη επίσκεψη στην οικία του ασφαλισμένου. Αυτά δε με τη προϋπόθεση, ότι οι δεύτερες επισκέψεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 25% των πρώτων και οι κατ' οίκον επισκέψεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 10% των επισκέψεων στο Ιατρείο. Στο βιβλιάριο υγείας του ασθενούς αναγράφονται οι ζητούμενες εργαστηριακές εξετάσεις, οι οποίες εκτελούνται σε Δημόσια ή Ιδιωτικά συμβεβλημένα Εργαστήρια, τα οποία υποβάλλουν τις εντολές στον Ο.Π.Α.Δ. και αμοίβονται σύμφωνα με το τιμολόγιο του Π.Δ.57/2005. Εκτελούνται δε και σε μη συμβεβλημένα Εργαστήρια, απ' όπου οι ασφαλισμένοι λαμβάνουν Δελτίο παροχής υπηρεσιών και ζητούν οι ίδιοι από τον Ο. Π. Α.Δ. τα ποσά που δικαιούνται με βάση το κρατικό τιμολόγιο. Οι συνταγές των φαρμάκων αναγράφονται σε ειδικό συνταγολόγιο, το
οποίο τηρούν οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι. Στην εκ του Νόμου αυτή λειτουργία και πρακτική, είναι αδύνατο να υπεισέλθουν ασφαλισμένοι άλλων Ασφαλιστικών Οργανισμών.
Επίσης, γνωρίζετε, ότι η υπέρμετρη καθυστέρηση απόδοσης προς τους Ιατρούς των οφειλόμενων από τον Ο.Π.Α.Δ. ποσών, που τείνει να υπερβεί τους 12 μήνες, οδηγεί πολλά Ιατρεία και Εργαστήρια να διακόπτουν τη σύμβασή τους.
β. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες Ιατροί, οι οποίοι συμβάλλονται με τον Ο.Α.Ε.Ε., με βάση το νομοθετημένο Κανονισμό Παροχών Περίθαλψης του Οργανισμού, διαθέτουν υπηρεσιακή πιστοποίηση και αριθμό μητρώου Ο.Α.Ε.Ε., αμοίβονται κατ' αποκοπή με το ποσό των 600-700 Ευρώ ανά μήνα και εξυπηρετούν τους ασφαλισμένους, με βάση ονομαστική κατάσταση, με την οποία χρεώνεται κάθε Ιατρός. Οι ασφαλισμένοι του Ο.Α.Ε.Ε μπορούν να πραγματοποιούν απεριόριστο αριθμό επισκέψεων στους Ιατρούς, οι οποίοι είναι χρεωμένοι, κατά τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας τους, ενώ για τα φάρμακα, τις εργαστηριακές εξετάσεις και τις υπόλοιπες παροχές υγείας, εξυπηρετούνται μέσω των συνταγολογίων και των παραπεμπτικολογίων, που τηρούν οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι. Ούτε στη λειτουργία αυτή μπορούν να υπεισέλθουν ασφαλισμένοι άλλων Ασφαλιστικών Οργανισμών.
γ. Οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, εξυπηρετούνται με το σύστημα του τηλεφωνικού ραντεβού στα Ιατρεία του Ιδρύματος, με τη χρήση συνταγολογίων, παραπεμπτικολογίων και εντύπων διατακτικών, που τηρούνται όχι από τους ίδιους τους ασφαλισμένους αλλά από τους Ιατρούς του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ. Στη λειτουργία αυτή δεν μπορούν να υπεισέλθουν Ιατροί, πλην αυτών του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, οι οποίοι διαθέτουν την
υπηρεσιακή πιστοποίηση και τον υπηρεσιακό αριθμό μητρώου. Σε περιπτώσεις εκτάκτων περιστατικών, εκτός ωραρίου ΙΚΑ ή σε περίπτωση έλλειψης Ιατρών ορισμένων ειδικοτήτων, οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι κάνουν χρήση υπηρεσιών ελεύθερων επαγγελματιών Ιατρών, προσκομίζουν στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ τις σύμφωνα με το Νόμο Αποδείξεις παροχής υπηρεσιών και αποζημιώνονται σύμφωνα με το κρατικό τιμολόγιο.
Συνεπώς, η κυβερνητική ανακοίνωση, ότι οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ θα εξυπηρετούνται από τους συμβεβλημένους Ιατρούς άλλων Ταμείων, όπως ο Ο.Π.Α.Δ. και ο Ο.Α.Ε.Ε., προσκρούει ευθέως στη κείμενη νομοθεσία, είναι πρακτικά ανεφάρμοστη και εμπνέεται από την αόριστης διατύπωσης νομοθετική πρόβλεψη της δημιουργίας ενός άλλου νομικού μορφώματος, ήτοι του Ενιαίου Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), ο οποίος, όμως, αυτή τη στιγμή δεν υφίσταται και του οποίου οι εργασιακές σχέσεις των Ιατρών δεν προσδιορίζονται. Εάν δε και εφόσον ήθελε νομοθετηθεί η ύπαρξή του, από τη πρόβλεψη του ίδιου ως άνω Σχεδίου Νόμου, δεν είναι δυνατή η έναρξη της λειτουργίας του πριν από τη πάροδο έξι μηνών από τη δημοσίευση του Νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ή κατά δήλωση κυβερνητικών παραγόντων όχι νωρίτερα από 12 μήνες.
Περαιτέρω, η ως άνω κυβερνητική ανακοίνωση, είναι νομικά ευάλωτη και προδήλως εύθραυστη, εφόσον δεν υφίστανται ανάλογες ιδιωτικές ιατρικές συμβάσεις με το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και φυσικά δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο δυνάμει του οποίου να προβλέπονται ανάλογες διαδικασίες, οι οποίες θα εγκρίνονται από τα Δημόσια Ελεγκτικά Όργανα, προκειμένου να αποδίδονται στους ελεύθερους επαγγελματίες Ιατρούς τα ανά μήνα ποσά των επισκέψεων, που θα πραγματοποιούν στους ασφαλισμένους του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ.
Πράγματι οι συγκεκριμένες ιδιωτικές συνταγές δεν είναι δυνατόν να εκτελεσθούν από τα φαρμακεία ως συνταγές του ΙΚΑ, οι δε ασφαλισμένοι θα πρέπει να καταβάλλουν εξ ιδίων το κόστος των φαρμάκων της συνταγής και στη συνέχεια να διεκδικήσουν το ποσοστό που δικαιούνται από το ΙΚΑ -ΕΤΑΚ. Επίσης, τα αρμόδια Δημόσια Ελεγκτικά Όργανα δεν θα εγκρίνουν τη πληρωμή των κατά μήνα ιδιωτικών ιατρικών δαπανών, διότι δεν υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη.
Εξάλλου, η ως άνω κυβερνητική ανακοίνωση να θέσει στη διάθεση των ασφαλισμένων του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ τους συμβεβλημένους Ιατρούς του Ο.Π.Α.Δ και του Ο.Α.Ε.Ε., ουδεμία νομιμοποιητική βάση έχει, εφόσον το ως άνω Σχέδιο Νόμου, το οποίο "παρέχει" τη δυνατότητα αυτή, δεν έχει ακόμη ψηφισθεί.
Σε κάθε, όμως, περίπτωση, ο Ιατρικός κόσμος απορρίπτει τη λογική να καταστεί όμηρος ενός προαλειφόμενου Νόμου, ο οποίος θα παρέχει στον εκάστοτε Υπουργό τη δυνατότητα να αποφασίζει με Υπουργικές Αποφάσεις για το μέλλον του.
2. Περαιτέρω, το ως άνω Σχέδιο Νόμου με προκλητική προχειρότητα προσπαθεί να δώσει λύσεις "πακέτο" σε κρίσιμα ζητήματα για τα οποία οι σοβαρές διαφωνίες μας είναι γνωστές.
Συγκεκριμένα:
· Ο ιατρικός κόσμος διεκδικεί οργανωμένο Δημόσιο Σύστημα Παροχής Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με αναπτυγμένες δομές που θα προάγουν την απασχόληση των Ιατρών και θα αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες που παρέχονται σε όσους ζουν και εργάζονται στη χώρα μας.
· Ο ιατρικός κόσμος αντιτίθεται στις μετατροπές που φέρνει στην επιφάνεια το σχέδιο συγχώνευσης των υπηρεσιών υγείας των ασφαλιστικών ταμείων, που ούτε στο Ε.Σ.Υ. εντάσσονται, ούτε σε κάποιο ολοκληρωμένο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Απλά δημιουργείται ένα νέο Ν.Π.Δ.Δ. (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), που θα εξοικονομεί πόρους μέσα από την υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, την εκφύλιση του δημόσιου τομέα υγείας-πρόνοιας, την επιβολή επαχθών εργασιακών σχέσεων και την έμμεση ή άμεση προσωπική επιβάρυνση των ασφαλισμένων σε κάθε επαφή τους με τις υπηρεσίες υγείας-πρόνοιας.
· Ο ιατρικός κόσμος, ενώ εμμένει στην ανάγκη διαφάνειας στο σύστημα προμηθειών, το Σχέδιο Νόμου δεν υπηρετεί την εξυγίανση στις προμήθειες, αλλά τη περαιτέρω μονοπώλησή τους και την ανάθεση σε μεγάλα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα και τραστ τραπεζών - προμηθευτών.
· Ο ιατρικός κόσμος απαιτεί την άμεση ικανοποίηση των χρονιζόντων δίκαιων αιτημάτων των Νοσοκομειακών Ιατρών με τη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και ικανοποιητικού επιστημονικού, εργασιακού και εισοδηματικού περιβάλλοντος στα Νοσοκομεία (σεβασμό της συλλογικής σύμβασης ΟΕΝΓΕ και Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κατάργηση του επαίσχυντου πλαφόν 9% για τις αναγκαίες πρόσθετες εφημερίες, ρυθμίσεις για αρχές ασφαλούς εφημερίας, εθνική Φαρμακοβιομηχανία, Δημόσιος Φορέας παραγωγής - αποθήκευσης - διακίνησης υγειονομικού υλικού, ανασχεδιασμός ολοκλήρωσης της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας παροχής υπηρεσιών υγείας, δωρεάν, αποκλειστικά δημόσια νοσοκομειακή περίθαλψη, σύγχρονη, ισότιμη και καθολική, στελέχωση με το αναγκαίο μόνιμο νοσηλευτικό και ιατρικό
προσωπικό, κατάργηση του αισχρού «5 φεύγουν, ένας έρχεται», όταν ο ίδιος ο Υπουργός διαβεβαίωνε, ότι οι κρίσεις Ιατρών από προκηρύξεις θέσεων που έγιναν μέχρι την 31-12-2010 θα ολοκληρωθούν με επίσπευση των διαδικασιών πρόσληψης).
· Ο ιατρικός κόσμος απαιτεί την μονιμοποίηση και την αναγνώριση εργασιακών, ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων όλων των υπηρετούντων στο ΙΚΑ από πολλά χρόνια συμβασιούχων Ιατρών.
· Ο ιατρικός κόσμος αξιώνει πραγματική ένταξη των Νοσοκομείων του ΙΚΑ στο ΕΣΥ, χωρίς κατάργηση κλινών και Τμημάτων, με αναγνώριση της προϋπηρεσίας των Ιατρών των Νοσοκομείων του ΙΚΑ για την εξέλιξή τους στο ΕΣΥ.
· Ο ιατρικός κόσμος απαιτεί απόσυρση κάθε σχεδίου για φραγμούς στην έναρξη και λήψη ειδικότητας για τους νέους Ιατρούς όπως και υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων για τη μείωση της αναμονής (αύξηση νοσηλευτικών κλινών και θέσεων ειδικευομένων Ιατρών σύμφωνα με τις ανάγκες).
· Ο ιατρικός κόσμος απαιτεί τη προστασία της επιστημονικής και επαγγελματικής αξιοπρέπειας των αυτοαπασχολούμενων και μισθωτών Ιατρών του ιδιωτικού τομέα.
· Ο ιατρικός κόσμος απαιτεί την άμεση αναβάθμιση των υπηρεσιών του ΤΣΑΥ προς τους συναδέλφους και τη σύλληψη της τεράστιας εισφορο-διαφυγής και εισφοροκλοπής.
· Ο ιατρικός κόσμος ζητά τη θεσμοθέτηση κλαδικής συλλογικής σύμβασης, που θα προστατεύει όλους τους μισθωτούς Ιατρούς στη
σύναψη συμβάσεων με τους μεγάλους εργοδότες καθώς και συλλογική σύμβαση με την ΟΠΑΔ και τους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ και με τη ρητή επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος μας
Διαμαρτυρόμαστε εντονότατα για την από μέρους σας απαξίωση του ιατρικού κόσμου, για την χωρίς περιστροφές άρνηση του οποιουδήποτε πραγματικού και ουσιαστικού διαλόγου με τους νομίμους εκπροσώπους του και για τη θρασύτατη τακτική να στρέψετε Ιατρούς εναντίον Ιατρών και για την αθλιότητα να ενεργοποιήσετε τον κοινωνικό αυτοματισμό, στρέφοντας με διλημματική και ανάλγητη τακτική τους πολίτες κατά των Ιατρών.
Σας Καλούμε να αποσύρετε, όσο υπάρχει ακόμη χρόνος, το επαίσχυντο Σχέδιο Νόμου για την έναρξη ενός πραγματικού και ουσιαστικού διαλόγου, γιατί με τη πρωτοφανή τακτική σας καταφέρατε, ώστε να μην υπάρχει ούτε ένας κλάδος του υγειονομικού συστήματος που να μην είναι σε κινητοποίηση, όπως σαφώς προκύπτει από τις αποφάσεις των συλλογικών τους οργάνων και τις δηλώσεις των επισήμων εκπροσώπων τους από πλευράς Νοσοκομειακών Ιατρών, Φαρμακοποιών, ιδιωτών ελεύθερων επαγγελματιών Ιατρών, Ιατρών του ΙΚΑ -ΕΤΑΜ, υγειονομικού προσωπικού των Νοσοκομείων και του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, άλλως,
Σας Δηλώνουμε απερίφραστα και χωρίς υπαινιγμούς, ότι θα συνεχισθούν οι απεργιακές κινητοποιήσεις, εξαντλώντας κάθε νομική δυνατότητα προσφυγής ενώπιον κάθε αρμόδιας Εθνικής και Κοινοτικής Αρχής.
Αρμόδιος Δικαστικός Επιμελητής παραγγέλλεται να επιδώσει νόμιμα τη παρούσα προς τον κ. ΛΟΒΕΡΔΟ Ανδρέα, Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κατοικοεδρεύοντα στην Αθήνα (οδός Αριστοτέλους, αριθ.17), προς γνώση του και για τις νόμιμες συνέπειες, αντιγράφων αυτήν ολόκληρη στη συνταχθησόμενη Έκθεση Επίδοσης.
Επικολλήθηκε ένσημο Τ.Π. Δ. Α., αξίας 1,15 Ευρώ.
Αθήνα, 07 Φεβρουαρίου 2011
Ο Πληρεξούσιος Δικηγόρος
Μιχαήλ Δ. ΜΙΧΑΗΛ Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω