Ηδη,
η κυβέρνηση σχεδιάζει τη συγχώνευση των πολυιατρείων του ΙΚΑ, που δεν
«ανταποκρίνονται στην αποστολή τους», δήλωσε χτες ο υπουργός Υγείας,
Ανδρέας Λυκουρέντζος.
Ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) χρησιμοποιήθηκε ως
μέσο άγριων περικοπών στις δαπάνες και των παροχών στην Πρωτοβάθμια
Φροντίδα Υγείας, στο όνομα της «περιστολής της σπατάλης», όπως έλεγε η
κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που τον θεσμοθέτησε και όπως συνεχίζει να
διατείνεται η σημερινή συγκυβέρνηση των τριών κομμάτων.
Αφού, λοιπόν,
λειτούργησε ως κλίνη του Προκρούστη, τώρα ετοιμάζονται σχέδια για πλήρη
ακρωτηριασμό των υγειονομικών υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ και της μετατροπής
του «σε οργανισμό αμιγώς Κοινωνικής Ασφάλισης Υγείας» με την ταυτόχρονη εκχώρηση της διοίκησής του σε ιδιώτες και κατά προτίμηση σε «διεθνές υψηλόβαθμο στέλεχος στη βάση πλήρους απασχόλησης» για
τέσσερα τουλάχιστον χρόνια. Αυτό το σχέδιο έχει ετοιμάσει η περίφημη
Ομάδα Δράσης (Task Force) για την Ελλάδα αποκαλύπτοντας ότι «η
κυβέρνηση της Ελλάδας αποφάσισε να ενισχύσει το ρόλο του ΕΟΠΥΥ ως
αγοραστή υπηρεσιών Υγείας, με βάση το μοντέλο Υγείας Κοινωνικής
Ασφάλισης». Δηλαδή τα πρώην πολυιατρεία του ΙΚΑ θα πάψουν να
υπάρχουν έστω και με τις υποβαθμισμένες σήμερα παροχές. Και ο ΕΟΠΥΥ θα
αγοράζει μόνο υπηρεσίες απ' το δημόσιο, τον ιδιωτικό τομέα, τους δήμους,
τις ΜΚΟ και γενικά από όλους τους λεγόμενους «παρόχους υγείας».
Για τις πρωτοβάθμιες υπηρεσίες Task Force ζητά τη σύνταξη «προσχεδίου νόμου με την υπαγωγή των περιφερειακών δομών παροχής στην ευθύνη του υπουργείου Υγείας (Εθνική Υπηρεσία Υγείας)». Πρόκειται για ένα σχέδιο που έχει περιγράψει ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας Μάριος Σαλμάς, παραπέμποντας
στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ που προβλέπει ενιαίο δημόσιο σύστημα
ΠΦΥ με τη συγχώνευση των πολυιατρείων του ΙΚΑ και των Κέντρων Υγείας.
Πρόκειται για μια
συγχώνευση που τελικά οδηγεί σε νέους ακρωτηριασμούς πρωτοβάθμιων
υπηρεσιών όπως ομολόγησε σαφώς χτες και ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Λυκουρέντζος. Μιλώντας στο ραδιοσταθμό «Σκάι» και αναφερόμενος στις συγχωνεύσεις των νοσοκομείων, μεταξύ των άλλων, είπε: «Ανάλογες
τέτοιες ενέργειες θα επακολουθήσουν λαμβανομένων υπόψη των πολυϊατρείων
του ΙΚΑ, των Κέντρων Υγείας, νοσοκομειακών μονάδων, οι οποίες δεν
ανταποκρίνονται στην αποστολή τους. Γίνεται μια προσπάθεια. Δεν είναι
εύκολο να μεταβάλουμε τα δεδομένα από τη μια μέρα στην άλλη».
Δηλαδή, αφού
απαξίωσαν τις δημόσιες μονάδες Υγείας, τώρα έρχονται να τις διαλύσουν
στο όνομα της «εξοικονόμισης και ορθολογικής κατανομής των πόρων».
Διοίκηση από «διεθνές υψηλόβαθμο στέλεχος»
Η Οργανωτική δομή
του ΕΟΠΥΥ που θα απομείνει, θα «πρέπει να αξιολογηθεί ...και να
προσαρμοστεί βάσει των νέων καθηκόντων του ΕΟΠΥΥ», σύμφωνα με την Task
Force, η οποία τονίζει: «Γι' αυτόν το λόγο προτείνεται να στεγαστεί μόνιμα στον ΕΟΠΥΥ ένα γραφείο διαχείρισης του έργου». Το
γραφείο αυτό θα αποτελείται από το «διαχειριστή έργου (εμπειρογνώμονας -
διεθνές υψηλόβαθμο στέλεχος σε βάση πλήρους απασχόλησης)» και τέσσερις
ακόμα εμπειρογνώμονες που θα υπηρετούν «τοπικά χαμηλόβαθμα στελέχη».
Δηλαδή, τα έμπειρα στελέχη από όλα τα ασφαλιστικά ταμεία που
μεταφέρθηκαν στον ΕΟΠΥΥ θα τεθούν για 2-4 χρόνια υπό την διοίκηση του
«γραφείου διαχείρισης του έργου»!
Μάλιστα, υπάρχει και η πρόβλεψη για ίδρυση μιας «μονάδας
διαχείρισης επιχειρηματικών διαδικασιών, γεγονός που θα επιτρέψει στον
ΕΟΠΥΥ, να αναπτύξει περαιτέρω και να βελτιώσει τις επιχειρηματικές
διαδικασίες μετά το τέλος του έργου».
Νέες περικοπές στις παροχές
Αποκαλυπτικό για τις επιδιώξεις αυτού του έργου είναι το κεφάλαιο που αναφέρεται στις παροχές.
«Ο ΕΟΠΥΥ παρέχει
σαφές, καθορισμένο, ενιαίο πακέτο παροχών βασιζόμενο σε συμβάσεις με
τους παρόχους στον κλάδο Υγείας, το οποίο περιέχει μηχανισμούς πληρωμής
με βάση δείκτες απόδοσης. Το αντικείμενο υπηρεσιών της ασφάλισης υγείας
αποτελεί πολιτική απόφαση που εξαρτάται από τις οικονομικές δυνατότητες.
Από την άποψη του ΕΟΠΥΥ είναι σημαντικό να υπάρχει μόνο ένα ενοποιημένο
πακέτο παροχών για όλους τους ασφαλισμένους. Επί του παρόντος, ο ΕΟΠΥΥ
εξακολουθεί να χρηματοδοτεί διαφορετικά πακέτα παροχών για τους πρώην
ασφαλισμένους διαφορετικών ασφαλιστικών ταμείων. Ωστόσο, δεν αρκεί μόνο η
δημιουργία ενιαίου πακέτου παροχών. Πρέπει, επίσης, αυτό να
αξιολογηθεί, ώστε να εκτιμηθεί σε ποιους τομείς παρέχονται υπηρεσίες που
είναι όντως απαραίτητες. (Ειδικά υπηρεσίες που δεν είναι επιστημονικά
τεκμηριωμένες. Το ίδιο ενδέχεται να ισχύει και για μεμονωμένες
πληθυσμιακές μονάδες). Το πακέτο παροχών πρέπει, σε επιχειρησιακό
επίπεδο, να μεταφραστεί σε συμβάσεις μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και παρόχων του
κλάδου Υγείας, γεγονός που περιλαμβάνει λεπτομέρειες για τους
μηχανισμούς πληρωμής, την ποιότητα και τον όγκο φροντίδας (δείκτες
απόδοσης), καθώς και τις συμβατικές ποινικές ρήτρες».
Δηλαδή ο ΕΟΠΥΥ
πρέπει να περιορίσει και αυτό το - με τις ελάχιστες διαφοροποιήσεις -
κουτσουρεμένο πακέτο παροχών και να δρα ως επιχειρηματίας της Υγείας -
σαν μια ασφαλιστική εταιρεία δηλαδή - που, πέρα απ' τις εισφορές, θα
υπολογίζει και τις παροχές στη βάση κόστους - οφέλους!
Τα σχέδια για την
πλήρη διάλυση των όποιων δημόσιων υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Υγείας έχουν
απομείνει είναι διακηρυγμένα εδώ και καιρό. Στο πλαίσιο αυτό, το
τελευταίο διάστημα πυκνώνουν και τα δημοσιεύματα που μιλούν για σύνδεση
των δομών της ΠΦΥ με την Τοπική Διοίκηση, που θα ενισχύσει ακόμα
περισσότερο τον ανταποδοτικό χαρακτήρα των υπηρεσιών.