Υπήρξε και αυτή μία από τις διάσημες μαύρες τρύπες του δημοσίου χρήματος. Οπως έγινε γνωστσό πριν από μερικούς μήνες έπειτα από ερώτηση βουλευτή, η ιστοσελίδα του ΙΚΑ έχει κοστίσει 1,96 εκατ. ευρώ, σε ένα έργο που έχει συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση και εθνικούς πόρους.
Ομως, ακόμα κι αυτό το «δύσπεπτο» νούμερο θα μπορούσαμε ευκολότερα να το καταπιούμε αν η εν λόγω ιστοσελίδα εξυπηρετούσε τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Δυστυχώς, το παρακάτω τραγελαφικό περιστατικό αποδεικνύει περίτρανα πως δεν μπορείς να μάθεις σε ένα γέρικο σκυλί νέα κόλπα.
Εκπληξη
Στις αρχές Απριλίου, ασφαλισμένος, προσπαθώντας να επιλύσει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που είχε
προκύψει μετά τη γέννηση του δεύτερου παιδιού του, μπήκε στην ιστοσελίδα του ΙΚΑ για να ενημερωθεί. Εκπληκτος σχεδόν, διαπίστωσε ότι υπήρχε η δυνατότητα αποστολής email στην υπηρεσία. Πράγματι, ο ασφαλισμένος έστειλε το αίτημά του με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, χωρίς ωστόσο να πιστεύει ότι θα λάβει κάποια απάντηση.
Οι δημόσιες υπηρεσίες, όμως, έχουν την τάση να μας εκπλήσσουν. Απάντηση στο mail όχι μόνον ήρθε, αλλά ξεπερνούσε και κάθε φαντασία. Φυσικά, το απαντητικό email δεν περιελάμβανε τις απλές πληροφορίες που είχε ζητήσει ο ασφαλισμένος.
Η απάντηση είχε γραφτεί με το χέρι, είχε πρωτοκολληθεί, είχε σφραγιστεί, είχε σκαναριστεί και είχε σταλεί με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Ηταν, δε, λακωνική: «Σας παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο τηλέφωνο... προκειμένου να απαντήσουμε στα ερωτήματά σας». (Το περιστατικό συνέβη σε χρήστη του twitter, ο οποίος μάλιστα δημοσίευσε και το απαντητικό μέιλ από το ΙΚΑ.)
Δεν είναι προφανώς η μοναδική ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας που μπορεί κανείς να θυμηθεί από το ελληνικό Δημόσιο. Η προώθηση των νέων τεχνολογιών στις δημόσιες υπηρεσίες μοιάζει να προσκρούει σε έναν αόρατο τοίχο απροθυμίας.
Δεν εκπλήσσουν πια κανένα τα στοιχεία που φέρνουν την Ελλάδα στην τελευταία θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε ό, τι αφορά τη διαδικτυακή πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες. Τα τελευταία στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Φεβρουάριος 2011) αναφέρουν ότι ενώ η διαθεσιμότητα των δημοσίων υπηρεσιών κυμαίνεται στην Ε. Ε. στο 82%, στην Ελλάδα δεν ξεπερνάει το 48%, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες.
Ο ανεφοδιασμός
Και αν κάποιοι μπορούν να καταγγείλουν τα κακώς κείμενα, υπάρχουν άλλοι που δεν έχουν φωνή. Για δύο εβδομάδες πάγωσαν οι συνεντεύξεις για άσυλο στην Yπηρεσία Αλλοδαπών στην Πέτρου Ράλλη διότι ο εκτυπωτής δεν είχε... τόνερ.
Και όσο ο ανεφοδιασμός σε μελάνι καθυστερεί, λόγω κρίσης, τόσο οι ουρές των αιτούντων άσυλο μεγαλώνουν. Τώρα, γιατί η βάση δεδομένων δεν μπορεί να ενημερωθεί ηλεκτρονικά, αλλά απαιτείται η εκτύπωση στην υπηρεσία των στοιχείων, είναι ένα ερώτημα που μόνο το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να απαντήσει. Με φαξ κατά προτίμηση.
Ομως, ακόμα κι αυτό το «δύσπεπτο» νούμερο θα μπορούσαμε ευκολότερα να το καταπιούμε αν η εν λόγω ιστοσελίδα εξυπηρετούσε τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Δυστυχώς, το παρακάτω τραγελαφικό περιστατικό αποδεικνύει περίτρανα πως δεν μπορείς να μάθεις σε ένα γέρικο σκυλί νέα κόλπα.
Εκπληξη
Στις αρχές Απριλίου, ασφαλισμένος, προσπαθώντας να επιλύσει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που είχε
προκύψει μετά τη γέννηση του δεύτερου παιδιού του, μπήκε στην ιστοσελίδα του ΙΚΑ για να ενημερωθεί. Εκπληκτος σχεδόν, διαπίστωσε ότι υπήρχε η δυνατότητα αποστολής email στην υπηρεσία. Πράγματι, ο ασφαλισμένος έστειλε το αίτημά του με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, χωρίς ωστόσο να πιστεύει ότι θα λάβει κάποια απάντηση.
Οι δημόσιες υπηρεσίες, όμως, έχουν την τάση να μας εκπλήσσουν. Απάντηση στο mail όχι μόνον ήρθε, αλλά ξεπερνούσε και κάθε φαντασία. Φυσικά, το απαντητικό email δεν περιελάμβανε τις απλές πληροφορίες που είχε ζητήσει ο ασφαλισμένος.
Η απάντηση είχε γραφτεί με το χέρι, είχε πρωτοκολληθεί, είχε σφραγιστεί, είχε σκαναριστεί και είχε σταλεί με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Ηταν, δε, λακωνική: «Σας παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο τηλέφωνο... προκειμένου να απαντήσουμε στα ερωτήματά σας». (Το περιστατικό συνέβη σε χρήστη του twitter, ο οποίος μάλιστα δημοσίευσε και το απαντητικό μέιλ από το ΙΚΑ.)
Δεν είναι προφανώς η μοναδική ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας που μπορεί κανείς να θυμηθεί από το ελληνικό Δημόσιο. Η προώθηση των νέων τεχνολογιών στις δημόσιες υπηρεσίες μοιάζει να προσκρούει σε έναν αόρατο τοίχο απροθυμίας.
Δεν εκπλήσσουν πια κανένα τα στοιχεία που φέρνουν την Ελλάδα στην τελευταία θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε ό, τι αφορά τη διαδικτυακή πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες. Τα τελευταία στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Φεβρουάριος 2011) αναφέρουν ότι ενώ η διαθεσιμότητα των δημοσίων υπηρεσιών κυμαίνεται στην Ε. Ε. στο 82%, στην Ελλάδα δεν ξεπερνάει το 48%, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες.
Ο ανεφοδιασμός
Και αν κάποιοι μπορούν να καταγγείλουν τα κακώς κείμενα, υπάρχουν άλλοι που δεν έχουν φωνή. Για δύο εβδομάδες πάγωσαν οι συνεντεύξεις για άσυλο στην Yπηρεσία Αλλοδαπών στην Πέτρου Ράλλη διότι ο εκτυπωτής δεν είχε... τόνερ.
Και όσο ο ανεφοδιασμός σε μελάνι καθυστερεί, λόγω κρίσης, τόσο οι ουρές των αιτούντων άσυλο μεγαλώνουν. Τώρα, γιατί η βάση δεδομένων δεν μπορεί να ενημερωθεί ηλεκτρονικά, αλλά απαιτείται η εκτύπωση στην υπηρεσία των στοιχείων, είναι ένα ερώτημα που μόνο το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να απαντήσει. Με φαξ κατά προτίμηση.